Andy Cartier van MYMO: Van tuinbouwafvalstromen naar veelzijdige bouwblokken

Het verhaal van Studio Cartier begon als een experimenteel project gericht op het creëren van innovatieve objecten van mycelium, het wortelstelsel van paddenstoelen. Hoewel aanvankelijk bedoeld om materialen te produceren alleen voor de Natural Pavilion, groeide het project al snel uit tot een veel breder onderzoeksavontuur.

Hun missie was om de potentie van mycelium te verkennen en te demonstreren dat het mogelijk is om waarde toe te voegen aan enorme afvalstromen, vooral in de landbouwsector. Studio Cartier, opgericht door de Franse en Finse ontwerpers Andy Cartier en Rosa Hämäläinen, heeft zijn thuisbasis in Den Haag en is gewijd aan het verkennen en benutten van de mogelijkheden van mycelium. Beiden hebben een achtergrond in sustainable design en met Studio Cartier hebben ze een platform gecreëerd om hun passie voor duurzaamheid en natuurlijke materialen tot uiting te brengen.

Creatie van mycelium bouwblokken

Door paddenstoelen te kweken kan er mycelium geoogst worden. Dit is een natuurlijk materiaal dat gedijt op organische vezels. Daardoor is het mogelijk is om het te kweken op landbouwafval. Dit betekent dat grote hoeveelheden afval kunnen worden geïntegreerd met mycelium om volledig biologisch afbreekbare en natuurlijke objecten te creëren. Een van de meest opmerkelijke projecten van Studio Cartier betrof de ontwikkeling van een systeem om machines in een cryogeen bedrijf te isoleren met hun afval. Cartier vervolgt: ‘’We begonnen met het ontwerpen van een eenvoudig systeem, bouwstenen van mycelium vermengd met het afval, dat zou fungeren als akoestische blokken. Het idee was om een grote muur te creëren tussen een superlawaaierige machine en het magazijn. Tussen de medewerkers en de machine.’’ Cartier ontwikkelde dit eerste project voor het bedrijf Beyond. “We hebben hun plantenafval van chrysanten gebruikt om de akoestische blokken te vervaardigen.

Proeftuin voor experimenten

Studio Cartier werkte veel samen met SIGN, een initiatief binnen met Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. SIGN fungeert als een proeftuin waarin experimenten worden uitgevoerd met landbouwafval. ‘’Het is een klein laboratorium waar veel wordt geëxperimenteerd’’, legt Cartier uit. ‘’Een van onze projecten als ontwerper in samenwerking met dit soort proeftuinen was het werken met tuinbouwafvalstromen. Het doel was om verschillende manieren te vinden om waarde te creëren voor deze enorme afvalstroom waar het ministerie mee te maken heeft, vooral in de landbouw.’’ Ze concentreerden zich voornamelijk op mycelium, dat kan groeien op natuurlijke vezels en zelfs op bepaalde afvalstromen. Dit opende de deur naar het integreren van grootschalige afvalstromen met mycelium om volledig biologisch afbreekbare en natuurlijke objecten te creëren.

Modulair en flexibel

‘’De muren zoals in de Natural Pavilion zijn modulair en flexibel van opzet, vergelijkbaar met lego-stenen, waardoor ze geconfigureerd kunnen worden om verschillende ruimtes en lay-outs te creëren. Naast hun akoestische eigenschappen kunnen ze ook dienen als planken of andere functionele elementen in de ruimte’’, zegt Cartier. ‘’Het idee was dus niet alleen het realiseren van een muur, maar het kan ook een scheidingswand zijn. Je kunt er ook ruimtes mee creëren waarbij bijvoorbeeld beide kanten dienen als akoestische kant of als plank.’’ Naast akoestische muren heeft Studio Cartier ook mycelium toegepast in andere projecten, zoals bij het maken van salontafels en planken. Ze verkennen ook de ontwikkeling van natuurlijke en biologische surfplanken. Ze zoeken naar manieren om natuurlijke harsen en coatings te gebruiken om deze planken te produceren. Daarnaast werken ze aan composietmaterialen voor de bouwsector, waar mycelium kan worden gebruikt om traditionele materialen te vervangen.

Uitdagingen in het groeiproces

‘’Het duurt ongeveer een week om een module van mycelium te kweken’’, legt Cartier uit. ‘’Afhankelijk van je proces, het proces om de module te drogen, kan het een uur of twee duren als je een oven gebruikt of een paar dagen met een minder energieverslindende oplossing. Dus eigenlijk kun je in ongeveer negen dagen een bruikbare module hebben. Natuurlijk kun je er meerdere tegelijk kweken.’’ Het kweken van mycelium is echter geen eenvoudig proces. Het vereist een gecontroleerde omgeving met de juiste temperatuur en luchtvochtigheid, evenals strikte steriliteit om infecties te voorkomen. ‘’Eén infectie kan de hele batch besmetten en dat bemoeilijkt het opschalen’’, benoemt Cartier. ‘’Dit maakt het opschalen van de productie enigszins gecompliceerd. Daarnaast heeft mycelium de neiging om tijdens het drogen enigszins te krimpen, wat precisieproductie bemoeilijkt.’’

Een oproep tot creativiteit

Wat de toekomst betreft, ziet Studio Cartier een groeiende interesse en investeringen in biobased materialen. “Het bouwen met biobased materialen wordt enorm. Wat ik meestal zeg is dat we nu in een overgangsperiode zitten waarin de interesse en de investeringen elke dag groter en groter worden. Dus laten we zeggen dat de oude manier van bouwen begint te wennen aan dit nieuwe materiaal’’, stelt Cartier. Studio Cartier spoort creatieve geesten aan om te experimenteren met materialen zoals mycelium en moedigt aan om de natuur te beschouwen als een waardevolle bron voor innovatie. Ze geloven in het lenen van de natuurlijke processen in plaats van het uitputten van natuurlijke hulpbronnen. Met deze filosofie willen ze bijdragen aan een duurzamere en innovatievere toekomst. Hun visie om de natuur te omarmen als een bron van inspiratie en oplossingen belooft een veelbelovende toekomst voor innovatieve biobased-producten en -materialen.